Thursday, May 03, 2007

Drivkraft för CSR

Blev precis intervjuad av tre magisterstudenter från Lunds universitet. Det blev en intressant diskussion om motiv och svårigheterna för små och medelstora företag att arbeta med CSR och hållbar utveckling.

Under mina år som koordinatör för nätverket Rena Kläder så har intresset från studenter, brevid intresset från företag, journalister och konsumenter, att uppmärksamma dessa ämnen varit ett mått för mig på hur het denna fråga är. Och det går bara att konstatera att intresset ökar i samtliga grupper. Vad det gäller studenter så var det för några år sedan mest sådana från sociologiska och statskunskapsinstitutioner som intresserade sig för ämnet och då ur en strikt moralisk/politisk synvinkel. Men sedan ett par år tillbaka så är det nästan fler från företagsekonomiska utbildningar som tar upp dessa frågeställningar, ofta ur ett mer företagsekonomiskt perspektiv. Frågan är inte längre om företag bör ta ett ansvar utan snarare hur. En representant för denna utveckling är Niklas Egels-Zandén som är doktorand på Handels i Göteborg.

Detta ökande intresse blir i allt högre utsträckning ytterliggare en drivkraft för klädföretagen att försöka komma åt problemen i sin leverantörskedja. Det inte längre endast intressentgrupperna konsumenter och omvärld (typ NGO's och fack) som kräver av företagen att de ska sköta sig utan även medarbetare och ägare. Hållbar utveckling är innebär då inte längre bara hållbar utveckling för världen utan även för företaget i sig självt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home