Tuesday, April 03, 2007

Hållbara landsting

Hittills har jag inte märkt av någon jätterusch kring den nya rapporten om vårdkläder och kirurgiska intstrument. Men i lördags skrev Rena Kläder, SKTF, Fair Trade Center och Rättvisemärkt en debattartikel i Göteborgs-Posten.

Under hela processen när rapporten togs fram fördes en aktiv dialog med berörda landsting. De visste också att Kalla Fakta skulle sända ett inslag om det hela. Därför hade man varit smarta nog att agera i förväg. En vecka innan släppet gick de tre största landstingen ut och sa i ett pressmeddelande att man skulle börja ställa etiska krav i varuupphandlingen. Hur man skulle göra detta och vilka krav som skulle ställas var mer oklart. Alliansen bakom debattartikeln och Mina Skattepengar måste följa upp både rapporten och landstingens utspel. Om du bor i Stockholms läns landsting, Västra Götalands regionen eller Region Skåne föreslår jag att du hör av dig och frågar vad som händer. Det skulle innebära mycket.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej Joel! Nu länkar jag till din blogg så jag kan hålla lite bättre koll på den. Idag fick jag pch Patrik veta att vi beviljats MFS-stipendiet vi sökt för att studera fackföreningarna i frizonerna på Sri Lanka, så vi åker dit i höst! Tänkte bara säga stort TACK för den hjälp vi fick av dig med ansökan, det var utan tvekan viktigt! Glad Påsk!

11:06 AM  
Blogger Joel said...

Vad glad jag blir av att höra att ni fick stipendiet. Det ska bli mycket intressant att följa ert arbete och inte minst att läsa uppsatsen. Lova att hålla kontakten.

4:01 AM  

Post a Comment

<< Home