Thursday, December 21, 2006

Is Fair Trade a good fit for the garment industry?

Maquila Solidarity Network, den kanadensiska motsvarigheten till Rena Kläder, offentliggjorde tidigare år ett diskussionsunderlag där man redovisar de olika ståndpunkter kring huruvida ”rättvis handel” är ett lämpligt koncept och en strategi för klädindustrin. Rekommenderas för de flesta i Sverige då kunskapen om skillnaderna mellan de två vitt skilda strategierna etisk handel och rättvis handel är väldigt små.

Syftet med texten är inte argumentera för en ståndpunkt utan snarare att redovisa den mångfald av erfarenheter och åsikter som finns. Den amerikanska anti-sweatshop (etiskhandel/rena kläder) rörelsen har en ståndpunkt, den europeiska en annan. FLO:s (rättvisemärkts internationella kropp) olika nationella motsvarigheter har nästan alla var sin ståndpunkt. En erfarenhet som de flesta verkar ha är att det är i dagsläget direkt olämpligt att certifiera (märka) enskilda varor.

Men samtidigt är det uppenbart att det finns en tydlig efterfrågan från konsumenter på ”schysst” producerade kläder. Detta märks inte minst genom de stora antalet nya klädmärken som med olika stor trovärdighet hävdar att deras produkter är tillverkade under bra arbetsvillkor, till exempel American Apparel, Blackspot Sneakers o.s.v. Men det är här vi inte får tappa bort oss så att konsumentmakten blir missriktad, ingenting vi gör ska vi göra för konsumenternas skull utan för arbetarnas skull. Däremot bör vi ju tänka hur vi gör för att inte tappa konsumenternas intresse. Frågan är då hur vi kan lyckas med det utan att erbjuda konsumenter en avlat i form av ett rättvisemärke.

Ladda ner "Is Fair Trade a good fit for the garment industry".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home