Tuesday, May 29, 2007

Tillgängliga resurser

Imorgon onsdag så talar jag på Habit Fashion Summit. Min talartid är kort så nedan drygar jag ut min talartid genom att länka till (mer eller mindre gratis) resurser som finns för de företag som vill arbeta seriöst med CSR.

ETI Workbook for companies är en guide- och tipsbok för företag som vill arbeta seriöst med CSR. ETI har också tagit fram skriften Getting smarter at auditing som tar upp problem som många företag upplever att de har när det gäller kvalitén på sina audits.

På det multistakeholder-initiativetsFair Wear Foundations hemsida kan man ladda ner deras manual för sina medlemsföretag samt deras manual för audits.

Jag har tidigare tipsat om Maquila Solidarity Networks texter och gör det igen. Speciellt vill jag tips om deras Codes Memo nr 20 som ger en ordentlig överblick över debatten om kodimplementering just nu.

Sist vill också lyfta fram Clean Clothes Campaigns skrift Looking for a quick fix, som går igenom problemen med dagens checklistebaserade audits, inklusive system som SA8000 och BSCI.

Monday, May 21, 2007

Broschyr om Globala Ramavtal

Inte en dag för sent så har LO-TCO Biståndsnämnd tagit fram en text som förklarar vad globala ramavtal är. Den går att beställa här. I flera år har fackföreningsrörelse och andra framhållit globala ramavtal som ett oerhört viktigt verktyg i arbetet med att säkerställa mänskliga rättigheter i globala leverantörskedjor och då inte minst i klädindustrin. Ändå har det inte tagits fram en text som denna, som förklarar vad man egentligen menar med globala ramavtal på svenska, förrän nu.

Sunday, May 13, 2007

Maquila Solidarity Network

Jag har tidigare tipsat om diverse rapporter från det kanadensiska nätverket Maquila Solidarity Network som är den kanadensiska motsvarigheten till Rena Kläder. Nu har jag lagt upp en länk till deras hemsida som jag kan rekomendera mycket varmt. MSN har mycket stor kunskap om implementering av arbetstagares rättigheter i klädindustrin. Framför allt vill rekomendera deras rapporter. Här finns det mycket kunskap gratis för den intresserade konsumenten, studenten och inte minst klädföretaget.

Thursday, May 03, 2007

Drivkraft för CSR

Blev precis intervjuad av tre magisterstudenter från Lunds universitet. Det blev en intressant diskussion om motiv och svårigheterna för små och medelstora företag att arbeta med CSR och hållbar utveckling.

Under mina år som koordinatör för nätverket Rena Kläder så har intresset från studenter, brevid intresset från företag, journalister och konsumenter, att uppmärksamma dessa ämnen varit ett mått för mig på hur het denna fråga är. Och det går bara att konstatera att intresset ökar i samtliga grupper. Vad det gäller studenter så var det för några år sedan mest sådana från sociologiska och statskunskapsinstitutioner som intresserade sig för ämnet och då ur en strikt moralisk/politisk synvinkel. Men sedan ett par år tillbaka så är det nästan fler från företagsekonomiska utbildningar som tar upp dessa frågeställningar, ofta ur ett mer företagsekonomiskt perspektiv. Frågan är inte längre om företag bör ta ett ansvar utan snarare hur. En representant för denna utveckling är Niklas Egels-Zandén som är doktorand på Handels i Göteborg.

Detta ökande intresse blir i allt högre utsträckning ytterliggare en drivkraft för klädföretagen att försöka komma åt problemen i sin leverantörskedja. Det inte längre endast intressentgrupperna konsumenter och omvärld (typ NGO's och fack) som kräver av företagen att de ska sköta sig utan även medarbetare och ägare. Hållbar utveckling är innebär då inte längre bara hållbar utveckling för världen utan även för företaget i sig självt.